Maatjes merchandise

Het promoten van een organisatie is ontzettend belangrijk voor de betrokkenheid. Je wilt immers dat mensen geloven in jouw initiatief, dan is het natuurlijk ook zaak dat het publiek weet dat je er bent!

Mensen moeten ons initiatief herkennen, we moeten zichtbaar zijn.

Toen de community serieuze ledenaantallen begon te bereiken, heeft de initiatiefnemer zijn connecties gebruikt om een logo te ontwerpen. Een logo is natuurlijk de basis van je huisstijl en het zorgt ervoor dat je leden en geïnteresseerden je gaan herkennen.  De initiatiefnemer heeft Alyssa benaderd om een logo te ontwerpen voor Maatjes in Limburg. Ze is Allround Creative bij haar eigen onderneming genaamd Miss Murphy. Maar wat ga je
kiezen als logo? Wat gaat ervoor zorgen dat mensen in één oogopslag zien dat dit het logo van Maatjes in Limburg is? De initiatiefnemer vond dat het verband moest houden met Limburg, als je aan deze provincie denkt en aan haar vlag, denk je aan de Limburgse Leeuw. Combineer dit met de kleuren van de Limburgse vlag en klaar! Ons logo of beter gezegd, onze leeuw was geboren!

Merchandise, je kunt het zo gek niet bedenken!

Tegenwoordig kan op vrijwel alles een logo gedrukt worden. Van banners tot enveloppen, van postzegels tot telefoonhoesjes, niets is te gek in de wereld van merchandise. De prijzen hiervoor overigens ook niet. Je moet keuzes maken, wat past bij onze community? Een doos met 1000 bedrukte pennen is zo ontworpen en besteld. Maar wie gebruikt er tegenwoordig nog op dagelijkse basis een pen…?

Het zijn de details die jouw merk of community bekend maken

We hebben ondertussen onze eigen t-shirts, koffiemokken en veiligheidshesjes. Leuke toevoegingen, maar dragen ze bij aan onze bekendheid? Een t-shirt verdwijnt meestal ergens onderin de klerenkast en een koffiemok gaat natuurlijk ook niet bepaald helpen aan nieuwe leden. Wat komt overal en ziet iedereen? Het is geen slecht raadsel, maar een serieuze vraag waar over nagedacht werd. Wat zou jij bedenken? Wij kwamen bij de postzegel uit! Inclusief onze eigen kaarten en stickers. De postzegel plakken we op alle externe communicatie, in de envelop zit onze eigen kaart met ons logo. Als onze leden zich opgeven voor de Maatjes Kaartjes Service, ontvangen ze op hun verjaardag een kaart namens hun maatjes. Het creëert betrokkenheid bij de community. Leden vertellen aan hun bezoek dat ze aan kaartje hebben ontvangen van Maatjes in Limburg. “Ow, wat is dat dan voor iets?”. Goede kans dat deze persoon geïnteresseerd raakt in onze community.

Hoe blijf je origineel?

Bedrijven worden steeds creatiever in het maken en ontwerpen van merchandise. Sommige slaan er in door, maar vaak zijn ze effectief. Wat tegenwoordig belangrijk is, is dat mensen bereid zijn het op hun social media te plaatsen. Als iemand met 400 Facebookvrienden onze verjaardagskaart op hun profiel plaatst, bereiken we in één klap heel veel potentiële leden. Maar tegenwoordig willen leden ook dat je bezig bent met een bewuste organisatie; een organisatie die denkt aan het milieu en de effecten daarop. Dat bracht ons op de houten sleutelhanger. Iedereen heeft sleutels. Ze gaan altijd met je mee en de kans is groot dat je deze ergens op tafels legt omdat, ze anders in je been prikken als deze in je broekzak zitten. Wéér een moment waarop de kans bestaat dat iemand vraagt “wat een leuke sleutelhanger! Waar heb je die gekocht?”.

 

Een lang gekoesterde wens

Vrijwilligers die samenwerken met de initiatiefnemer weten dat wanneer hij iets in zijn hoofd heeft, het eigenlijk al klaar had moeten zijn. Ach, iedereen heeft z’n “dingetjes” toch…? Er moest en zou een eigen Maatjes pin komen. Het idee komt van het Vergeet-mij-nietje. Dit is een initiatief van Alzheimer Nederland. Het is een kleine pin met een blauw bloemetje, het Vergeet-mij-Nietje. De pin staat symbool voor alle mensen die lijden aan deze vreselijke ziekte. Veel mensen weten wat het speldje betekent, wanneer mensen het dragen leidt dit vaak tot een gesprek hierover. Dát is precies wat wij willen bereiken. Door deze pin te dragen laat je zien dat je verbonden bent met het onderwerp eenzaamheid. Het zal natuurlijk even duren, maar we hopen erop dat dit in Limburg het symbool mag worden waardoor mensen gaan praten over hun eenzaamheid.

Ter gelegenheid van onze eerste verjaardag hebben we onze eigen pin laten maken, in de hoop dat deze mag bijdragen aan de bespreekbaarheid van eenzaamheid!

“De minima magnus scintilla nascitur ignis”^ Van een kleine vonk komt vaak een groot vuur.

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *